Fa 25 anys el Jordi i l’Anna van començar l’aventura d’emprendre una empresa dedicada al món de l’entreteniment infantil. Així va sorgir Activijoc, una empresa d’Activitats infantils i familiars enfocada a acompanyar i formar part de les activitats culturals organitzades per ajuntaments, biblioteques, centres cívics, escoles i moltes altres entitats.
En la següent entrevista us convidem a conèixer una mica més sobre la història d’Activijoc així com els seus valors i l’increïble equip que formen.
El valor del handmade. El cas d’Activijoc, 25 anys donant joc
JÚLIA M.L / ESTUDIANT COMUNICACIÓ I INDÚSTRIES CULTURALS UB GENER 2024
En Jordi Masclans i l’Anna Lajarín, amb una motxilla de més de vint-i-cinc anys en el sector, porten a les places de tots els pobles jocs infantils i familiars pensats i dissenyats al jardí de casa seva de manera handmade. Parlem amb ells per saber el passat, present i futur de la seva empresa, Activijoc.
Abans de res, per qui no ha tingut l’oportunitat de viure una tarda de jocs amb vosaltres a alguna plaça, què és Activijoc i com vau iniciar-vos en aquest projecte?
Activijoc som una empresa d’activitats infantils i familiars. Quan ens vam conèixer, el Jordi havia treballat de relacions públiques a vàries discoteques i tenia molts contactes. Ell s’encarregava de portar a la discoteca tota mena d’espectacles com ara xanquers, animadors, desfilades de models, presentadors, actuacions musicals… Però ell tenia ganes de crear alguna cosa pel seu compte i junts vam muntar un bar musical que va tenir molt bona rebuda. En aquell bar musical vam seguir fent tota mena d’esdeveniments i festes temàtiques durant 10 anys. Com que no se’ns donava gens malament tot aquest món vam crear una empresa on no fóssim nosaltres qui contractéssim els diferents serveis, sinó que la gent ens contractés a nosaltres. I així va néixer Show Factory Produccions, SL. Va començar oferint serveis per a adults i pel públic en general, però més tard vam crear l’espai dedicat a un públic més infantil, Activijoc. La primera col·lecció van ser 6 jocs de fusta fets per nosaltres i els vam batejar com a Jugantots, ja que són jocs gegants i que hi pot jugar tothom.
En quin moment vau veure que Activijoc començava a funcionar i, per tant, vau invertir-hi més temps i diners?
De fet, amb la primera col·lecció ja. Des del primer bolo vam veure una rebuda molt positiva per part de la gent. Per tant, vam ampliar els jugantots de 6 a 12 jocs i més tard, de 12 a 20 jocs. Gairebé van passar deu anys des de la primera col·lecció de jocs fins a la segona, ja que abans de fer la segona vam muntar una ludoteca mòbil i vam començar a fer els tallers de manualitats.
Quin és el vostre client?
El nostre client és principalment l’ajuntament, ells són els que contacten amb nosaltres per fer qualsevol classe d’activitat dins la població (festivals, festa major, Nadal, Sant Jordi, Carnestoltes). A partir d’aquí, les biblioteques, centres cívics, escoles, empreses privades… No acostumem a treballar per particulars, ja que els nostres preus no són populars, les activitats estan pensades per espais més grans i més volum de participants, tot i que si hem fet esdeveniment o celebracions privades en les quals justament buscaven alguna cosa selecta i de més qualitat.
Quins són tots els serveis que oferiu i a quin públic estan adreçats?
Els serveis que oferim són jocs, tallers, maquillatge de fantasia, ludoteca, animació infantil… Pel que fa als jocs hem creat diferents col·leccions que són els Jugantots (jocs gegants), Juguipop (jocs populars), Jugacirc (jocs relacionats amb el món del circ) i Jugapetits (jocs de 0 a 5 anys basats en el mètode d’aprenentatge Montessori).
L’avantatge que tenen els nostres jocs és que hi pot jugar tothom perquè estan fets de tal manera que la majoria d’ells ja són coneguts per ser jocs populars que han passat de generació a generació. Per tant, si algun nen o nena es troba perdut i no sap com jugar o bé els nostres monitors li poden explicar o bé els pares i mares, i així es crea una interacció familiar. El que és bonic d’aquests jocs és que comparteixen en família una bona estona de joc, els uns els hi expliquen als altres i ho poden compartir perquè és fàcil i divertit.
Tornant als jocs, des d’un principi vau decidir crear-los vosaltres. En aquest sentit, quin valor té el handmade a l’empresa?
El fet que els hàgim fet nosaltres és un dels grans èxits de l’empresa. Primer de tot, fabricar-los de manera totalment tradicional i artesanal ens marca una mica la diferència respecte a altres empreses del mateix sector. Nosaltres els fem amb amor, dedicació i cuidem cada detall, i tot això es nota. Són jocs fets i pintats a mà, i a la gent li agrada molt allò de no veure una impressió industrial, sinó que entenen a primera vista que algú hi ha dedicat temps i esforç perquè aquell joc sigui el més bonic i atractiu possible, i això ho valoren molt. I per la nostra part, allò que has fet amb les teves mans sempre ho vendràs amb més carinyo i il·lusió. En aquest sentit, ens hem fixat que la gent se n’adona i aprecia molt el handmade.
La pandèmia no va ser fàcil per cap entitat que estigués directament relacionada amb la cultura, però, pensant en una empresa com la vostra que només cobra sentit a l’espai exterior i amb la interacció de la gent, com vau afrontar aquesta nova situació?
La veritat és que la primera setmana amb una angoixa que no ens deixava ni dormir, ni menjar ni viure. D’un dia per l’altre tota la programació que teníem per tot l’any se’n va anar “en orris”. Vam començar a rebre trucades per cancel·lar bolos i ens vam quedar sense cap feina per fer, i això, vivint tots dos del mateix, va ser un desastre. Tot i això, estem agraïts a l’ajuda monetària que ens va donar el govern al ser una de les empreses més afectades. Arran d’aquesta situació, vam adonar-nos que els nostres clients ens volien ajudar, ja que totes aquestes activitats cancel·lades realment van ser ajornades per més endavant quan es poguessin fer, vam rebre moltes trucades de suport per la situació i això els hi estarem per sempre agraïts.
També, gràcies als nostres clients, que ens van fer rumiar, vam fer una cosa que no haguéssim pensat mai. Les biblioteques van organitzar jornades d’activitats on-line on nosaltres fèiem vídeos en directe (via Instagram i YouTube) i explicàvem tots els passos que havien de seguir per fer una manualitat. A més a més, preparàvem els “kits de manualitats” que eren caixes individuals amb tot el material necessari on cada nen podia seguir el vídeo i fer la manualitat des de casa. Inclús vam haver d’improvisar un plató a casa per fer una bona gravació i edició dels vídeos. Aquesta alternativa ens va permetre seguir tenint el contacte amb la gent i va ser una experiència molt interessant i gratificant. Ens vam sentir autèntics elfs de Nadal preparant més de 100 kits cada dia!
És evident que la tecnologia ha canviat i reemplaçat per complet la manera i les eines per jugar. Davant d’aquest nou paradigma, trobeu algun tipus de rebuig de les noves generacions als jocs tradicionals, per exemple?
No, tot el contrari. Com que hi ha molts tipus de jocs que els nens i nenes no coneixen perquè, justament estan acostumats a jugar amb les tecnologies, els hi resulta curiós i volen provar tot allò que veuen. El nen, per naturalesa és curiós, i per tant qualsevol joc que doni una mica de moviment l’atraurà sempre.
Després de recórrer tot el país, heu vist diferències en la manera de jugar i gaudir en infants de diferents ciutats, poblacions o barris?
Moltes. Es nota, per exemple, que els nens i nenes de barris marginals estan més acostumats a fer més coses manuals, justament perquè no tenen tants recursos. Aquell nen que els seus pares no poden portar-lo cada setmana a fer diferents activitats lúdiques s’ha de quedar a casa i l’han de distreure més. Té molta més habilitat a fer manualitats o coneix més els jocs. A tall d’exemple, quan anem a barris d’un poder adquisitiu més baix ens trobem que la gent és molt participativa i està molt oberta a jugar a tot i amb tothom. Generalment, també és més respectuosa amb els jocs. I també al contrari, una vegada treballant en un esdeveniment on van venir famílies amb un poder adquisitiu elevat vam trobar-nos a nens i nenes que no sabien o no mostraven cap tipus d’interès per les manualitats. I en mares i pares sobretot, que no volien dedicar aquella estona a jugar amb els seus fills. No sabien jugar als jocs tal com s’han de jugar, pujaven per sobre d’ells, no els valoraven ni respectaven.
De cara al futur, teniu intenció de continuar creant col·leccions de jocs o potser fareu algun canvi?
Col·lecció de jocs en concret sí que en tenim alguna pensada i estem en procés. Potser arribarà algun moment que de col·leccions no en farem tan sovint, anirem restaurant per tenir-les sempre bé i intentarem buscar coses noves, activitats diferents i divertides. En principi, tecnologia no tenim pensat introduir. A més, la tecnologia avança tan de pressa que potser no ens surt a compte, ja que quan comences a cobrir aquella inversió ja s’ha passat de moda. Ens volem dedicar a seguir sent tradicionals i donar els valors de les coses fetes a mà i una mica més pensades.
Teniu altres projectes en ment?
Ara mateix està en procés la creació d’una nova pàgina web, una e-commerce per poder vendre productes amb els quals nosaltres treballem. Això ha sorgit principalment per dos temes: Primer de tot perquè moltes vegades quan anem a treballar la gent veu coses nostres que li agraden i ens pregunten on poden comprar-ho. Un exemple és el del maquillatge que es un èxit des que va néixer. Moltes vegades ens han demanat que on aconseguim els productes i nosaltres els hem dirigit a la botiga on ho comprem, però clar són productes de gran qualitat que no són fàcils de trobar i que tenen un preu força elevat. Per tant, ens agradaria vendre una línia de maquillatge a través de la botiga. Alhora, arran de tots els kits de manualitats que vam fer durant la pandèmia, vam rebre molts missatges on la gent ens preguntava com i on podien comprar les caixes. Això ens va fer venir la idea de pensar: doncs per què no? Per tant, el nostre propòsit principal és vendre caixes de manualitats i diferents productes amb els quals nosaltres treballem.
Per què és important la vostra empresa? Quina funció té a la societat d’avui en dia?
La gent pensa que les empreses que estan relacionades amb l’oci i la cultura no són prou importants, però realment sí que ho són. Necessitem estudiar, treballar, mantenir una família… però també necessitem distreure’ns i passar-ho bé i nosaltres li donem molt valor a tot allò que puguin gaudir conjuntament pares i fills, el temps passat en família no té preu. D’altra banda, també creiem que Activijoc té un fort valor social, ja que les nostres activitats són capaces de reunir persones que poden ser molt diferents entre sí en un espai i temps determinats, i per tant es crea un sentit més fort de comunitat.
Ja per tancar, què han de fer els nostres lectors i lectores per viure una tarda amb Activijoc?
El més important és seguir-nos a les xarxes socials perquè estan actualitzades dia a dia (@activijoc). A través de les xarxes podreu veure el nostre dia a dia, conèixer a tot l’equip que forma Activijoc, i com preparem i realitzem les nostres activitats, és la finestreta on us mostrem com i qui som. També trobareu l’agenda setmanal on es penja un resum de totes les activitats que es faran durant la mateixa (activitat, horaris, lloc…). I pel que fa a la nostra web, trobareu informació més detallada